צוותי עבודה
צוות בארגון מהווה את הבסיס להתפתחות הארגון. התנהלות צוות בארגון משקפת את תרבות העבודה ואת המוטיבציות הקיימות בו. חשוב לדאוג לגיבוש הצוות, שיפור שיתופי הפעולה , שיתוף הידע בין חברי הצוות. ניתן להוציא את הצוותים אחת לתקופה לימי גיבוש על מנת ללמוד על דרך עבודתם בצורה מחויכת ומהנה ולהפיק מסקנות מהשטח אל המשרד.
קבוצה- שני אנשים או יותר שיש ביניהם תלות הדדית ואינטראקציה שחברו יחד כדי לבצע משימה, יש להם מטרה משותפת .
צוות- מיוצר בד"כ בצורה מלאכותית. צוות מוכל בתוך קבוצה. קבוצת עבודה מחליפה מידע ונמצאת באינטראקציה. צוות צריך לפעול במאמץ משולב ומתואם והוא יוצר משהו שלם. התוצר הוא יותר מסכום חלקיו.
צוותים הם יותר טובים מעבודת יחידים כאשר המשימה דורשת ריבוי מיומנויות, שיפוט וניסיון. צוותים הם יותר גמישים לשינויים מקבוצות עבודה ממוסדות ויכולים בקלות להיווצר ולהתפרק.
סוגי צוותים
צוותים לפיתרון בעיות- צוותים של 5-12 איש שחוברו יחד לפיתרון בעיה. היו בעלי ידע טכנולוגי ומעשי לפיתרון הבעיה אך היישום בוצע ע"י ההנהלה.
צוותים בניהוג עצמי- צוותים של 10-15 איש עם משימה משותפת ואינטראקציה גבוהה. מתכננים, קובעים לו"ז, משייכים משימה לאנשים, בקרה על הקצב, קבלת החלטות. הצוות הזה מקבל יותר אחריות מהצוות הקודם.
צוותים חוצי ארגון.
צוותים וירטואליים- בארגונים רב לאומיים. צוות פרויקט של אנשים שחיים במדינות שונות ולא נפגשים. הצוותים האלו הופכים למאוד טכניים ומשימתיים כי הפן החברתי נעדר. נבדלים מצוותים אחרים בהקשר חברתי מצומצם, היעדר רמזים מילוליים ובלתי מילוליים בתקשורת, צורך להתגבר על מגבלות של זמן ומרחב, פחות קשר ישיר ופחות קשר חברתי.
יצירת צוותים אפקטיביים
כדי שצוות יהיה אפקטיבי יש 4 גורמים (לפי מחקר מ-1996):
הקשר.
תהליך העבודה.
כשאנשים מצטרפים לקבוצה יש דינאמיקה שהולכת לכל מיני כיוונים- לקחת את הקבוצה לכיוונים יותר טובים או פחות טובים. אפקטיביות קבוצתית פוטנציאלית+ רווחי התהליך- מחירי התהליך= אפקטיביות קבוצתית.
אפקטיביות פוטנציאלית- סכום האנשים כפול היכולות של כל פרט. אבל יש לי רווחים מזה שהם יושבים ביחד ויש לי הפסדים מזה שהם יושבים יחד.
משתני תהליך המשפיעים על אפקטיביות הצוות:
מטרה משותפת- לצוותים אפקטיביים יש מטרה משותפת ובעלת משמעות שמספקת כיוון, מומנטום ומחויבות.
מטרות ספציפיות- מייצר תקשורת ברורה ומסייע להתמקד בתוצאות. המטרות צריכות להיות מאתגרות. תרגום המטרות למטרות ספציפיות וברות מדידה.
אמונה ביכולת הצוות- ככל שצוות מאמין ביכולת שלו הוא יהיה אפקטיבי יותר. ברגע שמצליחים זה מניע להמשיך לעבוד כך שזה מייצר הצלחות נוספות.
רמות קונפליקט- קונפליקט יכול לעודד אפקטיביות אך לא כל סוגי הקונפליקטים. קונפליקט בינאישי הגורר כעס ותוקפנות הוא לא פונקציונאלי. קונפליקט סביב המשימה יכול לתרום כי מונע חשיבה קבוצתית. כשיש אי הסכמות זה משפיע על עבודה טובה בקבוצה כי יש יותר דעות. זה בתנאי שהקונפליקט הוא סביב משימה. כשיש קונפליקטים בינאישיים זה מוביל לסטייה מהמשימה ואז זה יפריע.
בטלנות חברתית- ע"מ למנוע את התופעה יש צורך שהפרטים יחושו אחראים על ביצוע אישי ועל ביצוע צוותי באמצעות הצבת מטרות מתאימות.
מעבר לפעילות שטח אתגרית כמו סדנאות odt בה ניתן ללמוד בשיטת המראה על צוות העובדים חשוב לדאוג לא פחות להוואי וכיף צוותי וליזום אירועי חברות וסדנאות כיף וגיבוש לעובדים.